Internetdagarna 2014

Nedan kan du läsa om våra aktiviteter på Internetdagarna 2014.
För att se årets aktiviteter, klicka här.

Måndag 24/11

14.00 - 15.00

Bolagens ansvar

IT-bolagen som publicister: Vad kan vi lära av pressetiken? Vi diskuterar även IT-bolagen och kontrollfunktionerna samt IT-bolagen och faran med att tumma på innehållsneutraliteten.

Medverkande: Anette Novak, VD, Interactive Institute Swedish ICT. David Mothander, Nordic Policy Council, Google. Ola Sigvardsson, Allmänhetens pressombudsman.

Plats: A2

Tisdag 25/11

14.00 - 15.00

Framtidens ekosystem för mediedistribution – trender, utmaningar och möjligheter

Medielandskapet förändras i allt snabbare takt. Nya aktörer tar över med nya tjänster. Användarna kastar om sina beteenden. Än hänger Sverige med i svängarna, men vad krävs av framtidens bredbandsinfrastruktur och av medieföretagen? Hur klarar vi kraven på ökade distributionsmängder, hög användarkvalitet och en hållbar energiförbrukning samtidigt? Och vad måste vi göra för att nå dit? Möt några av hjärnorna bakom en stor forsknings- och innovationssatsning på mediedistribution, med målet att skapa avgörande och hållbara konkurrensfördelar.

Moderator: Anette Novak, Mediestrateg och VD, Interactive Institute Swedish ICT

Medverkande: Jeton Grajqevci, Produktägare iOS, TV4, Magnus Hazell, VP Technical Development, Arkena, Jon Karlung, VD Bahnhof och Kjell Brunnström, Acreo Swedish ICT, koordinator av den strategiska innovationsagendan Future Media Distribution.

15.30 - 17.00

Hur bör Sveriges fibernät se ut om 10 år för att ge största möjliga samhällsnytta?

Väl utbyggda fibernät kommer vara en grundläggande förutsättning för att vi ska kunna nyttja de allt mer kapacitetskrävande tjänster vi talar och drömmer om. Detta oavsett om förbindelsen sista sträckan är trådlös via exempelvis 4G, eller fiber till hemmet.

Men måste vi bry oss om fibernäten? Kommer inte "marknaden" att lösa detta? Eller påverkar ägandet av fibernäten samhällsnyttan och bredbandsmålet?

Under detta pass har Internetdagarna samlat personer, som utifrån sina erfarenheter, ger sin syn på vad som skapar bäst samhällsnytta. Hur påverkar ägarskapet av fibernätet exempelvis konkurrensen, investeringskalkylen, behovet och omfattning av reglering, nätneutralitet, och möjligheten att skapa tillväxt och innovationer. Kort sagt – hur bör en marknad vara organiserad för att uppnå högsta möjliga konkurrens och samtidigt nå bredbandsmålet till lägsta samhällsekonomiska kostnad och ge störst nytta?

Moderator: Anders Broberg, Informationschef, Stokab – Stockholms stads IT-infrastrukturbola

Medverkande: Peter Bryne, Net4Mobility. Karin Ahl, Ordförande, FTTH Council Europé. Jon Karlung, CEO på Bahnhof AB. Marco Forzati, Senior Scientist and Project Manager, Acreo Swedish ICT. Henrik Toremark, Public Affairs Manager, MTG. Jonas Malmlund, Partner, Deloitte.

Läs mer

Läs mer om Internetdagarna